מיחזור וקיימות במאה ה-21

סוגייה שמעסיקה היום את מיטב המדענים היא איך לנצל נכון את משאבי הטבע ,כי כולנו יודעים שמשאבי הטבע מתכלים ,חלקם מתחדשים ,הקטן לפחות , אך רובם אינם , אם אגם בן 200 שנה מזוהם ע"י מפעלים , יכולת השיקום שלו עשויה לקחת כמה עשורים טובים וגם אז לא יגיע למצב הקודם שלו,אם יערות נשרפים כדוגמת הכרמל , ייקח כמה עשרות שנים לעצים לצמוח ולהתחדש, שלא נדבר על הנזק האקולוגי לאוזון כתוצאה מהשריפה שהוא בלתי הפיך , וגם בעלי החיים במקום הפגוע ובתיהם נהרסו.

מה שכן ניתן לומר שבעשור האחרון רמת המודעות למיחזור גדלה מאוד גם במחינת הממשלות וגם מבחינת החינוך בקהילה בקרב החברות השונות , ניתן לראות עלייה ברמת המחזור של נייר גם במפעלי הנייר שכמעט לא מייצרים נייר מעץ ,רק לסוגים מאוד מסויימים של נייר ,אלא ממחזרים.

גם מבחינת הפרדה בין אשפה רטובה לאשפה יבשה שכיום יש משאיות נפרדות ופחים נפרדים לכל סוג.

כמובן שגם מבחינת אנרגיה מתחדשת היום ניתן להתקין על גג בתים קולטים סלולרים ,וע"י מנגנון מתוחכם של חברת חשמל אפשר להשתמש באנרגיה של השמש ולשלם 0 ש"ח חשבון חשמל ,

התאורה ברחובות עברה לשימוש בקולטים , כל השימוש באמצעים האילו גרם להפחתת השימוש בטורבינות חשמל ,ששורפות פחם ומעלות את דרגות זיהום האוויר באטמוסיפרה.

אין ספק שהשימוש בטכנולוגיה ובמחשבים הביאה גם לחיסכון בחשמל וגם להתייעלות בתחומים רבים כמו תחום התחבורה מרכבות פחם ומכוניות ,ישנן כיום רכבות חשמליות ,כמו הרכבת הקלה בירושלים ובקרוב הרכבת הקלה בתל-אביב ,כולם סנוניות של עידן חדש ותרבות חדשה של סגנון חיים שרואה בטבע גורם שיש להתחשב בו בתכנון חיי בני האדם.

נושא המים עבר גם הוא מהפכה ענקית ,בישראל כבר רוב המים שאנו משתמשים הן לשימוש ביתי והן לשימוש תעשייתי ,הוא מי ים שעברו התפלה , ההשקייה הביתית שגם היא תרמה לפגיעה במקורות המים והידלדלותן ,עברה גם היא תהליך בו יש שימוש להשקיית גינות ב"מים אפורים" – מים מהמקלחות שלכם ומכיור המטבח מגיעים לבור עם מיכל גדול מפלסטיק מתחת לפני הקרקע – מנגנון ייחודי מוציא את המים לגינה כאשר הם מגיעים למפלס מסויים .

נושא אחרון שלא ניתן להתעלם ממנו הוא המעבר לבנייה באנרגיה ירוקה , חומרי הבנייה פחות תעשייתים , בונים קומות גבוהות יותר כדי למנוע פגיעה בשמורות טבע ובריאות ירוקות במיוחד במדינות כמו ישראל בו יש מצוקת מקום .

לסיום : ראיתי באחת התוכניות המדע -איך בונים בניינים שמסתובבים,ברמת כל קומה, כך ניתן לנצל את אנרגיית השמש בהתאם למיקום שלה ,אותו מבנה מוקף בטורבינות רוח – המזינים את מערכת החשמל של אותם בניינים .

כתיבת תגובה